27062017Nowości:
   |    Rejestracja

Zabij ten lęk!


Nie lękajcie się! Jan Paweł II


 

1

Lęk to sól życia, ale jeśli soli jest za dużo…

Czy lubisz się bać? Zapewne nie. No może wtedy, kiedy siedzisz wygodnie w fotelu w kinie czy przed telewizorem i oglądasz Noc żywych trupów.

Co to jest lęk? Może być traktowany jako mieszanina uczuć – jest zmienną kombinacją kilku podstawowych (fundamentalnych) emocji, a mianowicie: strachu, przykrości, złości, wstydu i podniecenia (C. Izard). To niepokój, obawa przed zazwyczaj czymś nieokreślonym do końca. Wizytą u lekarza, opinią innych, przyszłością, stanem swoje go zdrowia. Lęk może być cechą człowieka, lub stanem, jaki przeżywa. Bywa długotrwały, niekiedy trwa latami, oplata nas niczym pajęczyna. Czai się gdzieś w środku, zabija radość życia pozbawia apetytu i snu. Krok po kroku podkopuje nasze zdrowie i uniemożliwia działanie lub czyni je mało skutecznym.

4

Lęk to nie to samo, co odczuwanie strachu. Strach jest chwilowy i bardzo konkretny i jest nam zazwyczaj bardzo pomocny, bo pozwala radzić sobie w sytuacjach zagrożenia. Wyzwala reakcję hormonalną i motoryczną: zmusza do ataku lub ucieczki. Strach jest potrzebny do przetrwania, lęk nie.

Długotrwały lęk jest bardzo toksycznym uczuciem podkopującym jakość myślenia, i wolę działania człowieka. Niszczącym życie emocjonalne.

Jedni ludzie są ze swojej natury bardziej skłoni do odczuwania lęku od innych i nie ma w tym nic złego pod warunkiem, że umieją pokonywać swoje nastawienie lękowe i nie pozwalają mu decydować o swoim życiu. Przecież nie chodzi o to, abyś nie odczuwał lęku, ale żebyś umiał sobie z nim radzić i działał mimo niego.

3

Jakie są metody przeciwdziałania lękowi? Oto lista, z której każdy może wybrać coś dogodnego dla siebie.

  1. Relaksacja – warto się nauczyć stosować różne metody relaksu wtedy, kiedy odczuwamy nadmierny lęk. Sposobów jest dużo i trzeba dobrać takie, które nam odpowiadają i zwyczajnie stosować je tak często, jak to możliwe i potrzebne. Czasem kilka głębokich, przeponowych oddechów może bardzo pomóc zamiast siedzenia przy biurku z głową w dłoniach.
  2. Wszelka aktywność – ważne, aby działanie skupiało naszą uwagę, angażując nas.
  3. Nigdy nie zalegać po przebudzeniu w łóżku – co nie oznacza, że nie należy się wysypiać. Z jakiś przyczyn człowiek, który gnuśnieje w łóżku zaczyna myśleć o wszystkich dla siebie przykrych spawach. Rano przychodzą do niego niepokoje z przeszłości i przyszłości.
  4. Poszukaj drugiego człowieka – porozmawianie o swoich niepokojach bardzo pomaga: po pierwsze wyrzucasz je z siebie, a po drugie możesz otrzymać sensowną informacje zwrotną.
  5. Metody psychologii kognitywnej Martina Seligmanna i Alberta Ellisa – reklamować ich nie trzeba – aktywnie zwalczaj swoje irracjonalne przekonania.
  6. Niski poziom kontroli – bardzo często pragniemy swoje życie i nasze związki z innymi ludźmi kontrolować w nadmierny sposób (zupełnie niepotrzebny) – warto z tego zrezygnować, przyniesie to tylko ulgę.
  7. Wysiłek + Odwaga + Nadzieja + Wiara – Inaczej mówiąc warto w wykazać silną wolę, wysiłek do działania, aby w sobie wzbudzić nadzieje i wiarę, że zmiana jest możliwa.
  8. Zwiększanie dynamiki życiowej – mimo, że lęk nas paraliżuje i często utrudnia nasze działanie warto zwiększyć nasze wysiłki ponieważ samo działanie może poprawiać nastrój i przywracać wiarę w siebie.
  9. Postawa „DO” – wedle słów Antoniego Kępińskiego człowiek, który jest skierowany „OD” świata i zapada się w siebie przyglądając się głównie swojemu wnętrzu będzie odczuwał wzmożony lęk i dyskomfort. Nasze wnętrze najczęściej nie jest miejscem pełnym ładu i spokoju i zawsze znajdziemy w nim powód do niepokoju – uzasadniony lub nie. Naturalny kierunek aktywności człowieka to skierowanie ku światu.
  10. 5
  11. Porządkowanie otoczenia – chaos wokół nas nie sprzyja harmonii i spokojowi, robienie porządku wokół siebie może przywrócić poczucie panowania nad swoimi sprawami.
  12. Upór – czyli nie poddawaj się tak łatwo.
  13. Sprowadzanie lęku do płaszczyzny poziomej – potraktuj go bardzo konkretnie tu i teraz, nie pozwól mu rozlewać się na wszystkie rejony życia.
  14. Tworzenie jasnych, konkretnych celi – ma zbawienny wpływ na naszą zdolność działania i często wyprowadza nas z apatii i pozwala kontrolować gdzie zmierzamy.
  15. Przyjemne doznania cielesne – życie bez przyjemności jest… nieprzyjemne. Dbaj o to, aby codziennie zrobić da siebie przynajmniej trzy miłe rzeczy: mogą być najzwyklejsze w świecie: rozmowa z przyjacielem, pójście do kina, czy ciastko z kremem.
  16. Szybka decyzja – myśl tyle, co trzeba ale decyzja nawet jeśli okaże się błędna jest lepsza niż przeciąganie jej podjęcia w nieskończoność, ponieważ dostarcza nam informacji koniecznych do zmodyfikowania naszego działania.
  17. Iść w stronę niebezpieczeństwa – nie pozwól, aby lęk stał się górą panującą nad twoim całym życiem. Idź śmiało do jego źródła. Rzeczywiście prawda uczyni cię wolnym.
  18. Humor, ponieważ nic tak jak on nie pozwala spojrzeć na siebie i swoje sprawy z dystansem.
  19. Cel transcendentny, wiara w Boga – takie rzeczy potrafią pomóc wydobyć się z każdej ciemnej doliny.
  20. Miłość do kogoś konkretnego, lub innych ludzi rzeczywiście potrafi przenosić góry.
  21. Przeżywać niebezpieczeństwo równocześnie z relaksem, czyli warto się zrelaksować wtedy właśnie, kiedy przeżywamy trudne chwile.
  22. Można świadomie pragnąć sytuacji niebezpiecznych, aby hartować siebie i swoją wolę w ogniu doświadczeń.
  23. Akceptowanie rzeczy i spraw nieuniknionych, jak na przykład śmierci pomaga opanować wiele lęków.

 

A na koniec pomyśl, co by było jakbyśmy się ogóle nie bali? Strach pomyśleć

Napisane przez:

Kontakt: 509 274 053, wojtek@warecki.pl

www.warecki.pl Zajmujemy się: Depresją Problemami rodzinnymi i wychowawczymi Wspomaganiem psychologicznym chorych na choroby somatyczne (i ich rodzin) Radzeniem sobie z presją i agresją w pracy i w domu Radzeniem sobie z lękiem i niepokojem Mobbingiem Pracoholizmem i wypaleniem zawodowym Doradzamy w karierze Używamy metod psychologi kognitywno emotywnej, czyli uczymy, jak uniknać toksycznego myślenia. Jestesmy zwolennikami takich badaczy i psychologów: Martin Seligman Antoni Kępiński Albert Ellis Milton Erikson Viktor Frankl

 

Podziel się z innymi

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz